21 листопада  2019 року у HUB «Світ науки» були ігри. Але не ті,  що колись на Філософському турнірі (жовтень 2018), а історичні.

Пані Рутковська Оксана Володимирівна, старший науковий співробітник відділу археології Дніпропетровського національного історичного музею імені Д. І. Яворницького жваво та емоційне  розкрила тему як можна вивчати Історію граючи на прикладі історичних традиційних ігор різних народів, що населяли наш край з часів неоліту до Київської Русі включно.

Вчителя історії, викладачі вищих навчальних закладів, студенти, керівники та лідери організацій Скаутів та Пластунів Дніпра ознайомились:

1. З дитячою грою «Альчики», що була розповсюджена у племен, які проживали на території і нашого краю у 4 тис. до н.е. – 2 тис. н.е. Гра має декілька різних рівнів складності, для різного віку. Сприяє кмітливості, розвиває швидкість реакції, меткість та  рухливість. Існує в декілька зміненому вигляді у народів Середньої Азії і тепер. Деякі аналогії можна знайти в іграх наших батьків та прадідів – лапті, городки та бабки.  Цікаве що серед наших постійних слухачів HUB «Світ науки», знайшлись затоки та шанувальники цієї гри.

2. Із слов’янською та скандинавською грою «Хнефатафл» часів середньовіччя. Гра наглядно проілюструє культурну взаємодію між слов’янськими та скандинавськими традиціями, знайомить з історичним зв’язком двох народів. Формує стратегічне та тактичне мислення, ставлення до влади як сакральної фігури.

3. Грою періоду середньовіччя – нового часу. «Гра в крем’яхи» ‒ Крем’яхи буде відтворено з керамічних залишків.

4. Грою періоду середньовіччя  скандинавських та слов’янських народів «Далдос». Відтворює часи протистояння та морських завоювань, грають фігурами два суперника, основа за формою подібна кораблю, а за принципом руху фігур  трохи нагадує нарди.

Пані Оксана супроводжувала свою розповідь багато чисельними ілюстраціями та фото матеріалами, посилання на історичні джерела, демонстрацією артефактів з розкопок скіфських курганів,  у том числі, безпосередньо на території Дніпра, показувала взаємовплив та міжкультурні зв’язки.

Наприкінці зустрічі, молодь та дорослі змогли трохи погратись, тому на  питання із залу на початку лекції : «ми ще і грати повинні?!», відповідь була очевидною: ТАК! Однозначно треба, бо гра є  найкращим мотиватором  та способом навчання. Після відбулись обміни контактами та домовленості про подальшу  співпрацю, фото на пам’ять та подяки.

У всі ці ігри та багато іншого (наприклад Історичний театр)  можна пограти у Історичному музеї Дніпра в дні тематичних екскурсій (див. за рекламою на їх сторінки у ФБ).

Ми вдячні Дніпропетровському національному музею ім. Д.І. Яворницького та особисто пані Оксані за її чудову роботу і бажаємо знайти фінансування для виготовлення наборів ігор з методичними матеріалами та інструкціями для впровадження в навчальні та виховні процеси вивчання історії у Дніпрі у системі формальної та неформальної освіти.

Чекаємо всіх з учнями та вихованцями 12 грудня на останнє засідання, яке проводимо знову разом з Дніпропетровським національним музеєм ім. Д.І. Яворницького.

 Ілюстративні матеріали до лекції можна знайти тут.

#historygames #ігрипрадавні #реконструкціяісторії #археологія   #вчимопоновому #історія #etnografia

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Post Navigation